۱: شکننده

نکات برداشتی از این بخش:

۱) عربستان سعودی از لحاذ نفتی برای مردم جهان و بالاخص برای آمریکا حایز اهمیت بسیار است و نمی شود این تخم مرغ طلایی را از دست داد.

۲) آل سعود دین را مثل یک شمشیر استفاده می کنند و اینطور دولت خود را تا به امروز ادامه داده اند.

۳) ما از دور می بینیم که سعودی خیلی پولدار است اما باوجود پول بسیار چهل درصد مردم عربستان زیر خط فقر زندگی می کنند. شصت درصد توان خرید خانه ندارند. این کشور حتی از ایجاد فاضلاب شهری یا ارائه تسهیلات بهداشتی مناسب برای مردم دریغ می کنند.

۴) آل سعود ازدین در راستای بهره برداری برای منافع خود استفاده می کنند.

۵) مسأله ای که باعث ایجاد اتحاد در میان تمام اقشار مردم عربستان است؛ آزادی خواهی نیست بلکه عدالت طلبی است. مردم می خواهند قانون حاکمیت کند نه هوا و هوس.

 

۲: مهارت های آل سعود

نکات برداشتی از این بخش:

۱) تمام قدرت در دست خانواده پادشاه است و به گونه ای رفتار می کنند که کسی خارج از این خانواده نتواند در این قدرت نفوذ کند.

۲) یکی از مهم ترین مهارت هایی که از سوی قدرت حاکمه عربستان برای حفظ قدرت خود در دست گرفته است؛ مهارت «تفرقه بیانداز و حکومت کن» است.

۳) از پول برای بیعت گرفتن از مردم یا فرمانپذیری آنان استفاده می شود.

۴) تبعیت از آل سعود حکم الله است و آن ها دست خدا در روی زمین هستند.

۵) امری که باعث حفظ قدرت برای آل سعود شده است؛ خواب آلودگی جامعه آل سعود است.

۶) است روش برخورد پادشاهان عربستان به این نحو بوده است که در ابتدا از برخورد جدی (حذف فیزیکی) مخالفین استفاده نمی کردند بلکه به دنبال سوء استفاده از آن ها به نفع سیاست های خودشان بوده اند اما در صورت احساس خطر برای قدرتشان به طور جدی با آن ها مقابله می کنند.

۷) یکی ازخطر هایی که آل سعود را تهدید می کند؛ دورویی است که آل سعود دارد. از طرفی بذل و بخشش می کند و مانند پدر رفتار می کند اما از طرف دیگر به گونه ای مردم را در خفقان قرار می دهد که از هر دولتی این رفتار بر نمی آید. نسل جوان عربستان با پی بردن به این وجهه آل سعود در صدد ایجاد تغییر بر خواهند آمد.

۳: اسلام؛ مسلط اما چند پاره

نکات برداشتی از این بخش:

۱) با دیدن خانواده بسیار مذهبی سعودی و دیدار هایی که با اشراف و علمای طراز اول عربستان انجام شد معلوم می شود که این اسلام خشک و بی روح اسلامی است که سه قرن حکومت عربستان بوسیله آن بر مردم حکومت می کند.

۲) این نوع از اسلام که حکومت به آن عمل می کند و اسلامی که در قرآن معرفی شده است شکافی عظیم وجود دارد.

۴: هزار توی جامعه

نکات برداشتی از این بخش:

۱) حاکمیت و روحانیت هزارتو ها را برای مسلط بودن بر مردم ایجاد کرده اند.

۲) حاکمیت و روحانیت هزارتو ها را  برای این ایجاد کرده است که مردم منزوی بمانند تا برای ابراز دردهایشان دور هم جمع نشوند.

۳) حکومت سخت گیری هایی بیش از حد برای مردم اعمال کرده و مردم در مقابل این موارد ناراضی هستند.

۵: زنان و شکاف های فکری

نکات برداشتی از این بخش:

 

۱) برخی از زنان که بیشتر سنتی تفکر می کنند قائلند تبعیت از همسر مساوی با تبعیت از خداوند است و تمام فکرو ذهن یک زن باید در این باشد که چگونه می تواند رضایت همسرش را جلب کند.

۲) زنان امروزی به دنبال مواردی دیگر برای رضایت مندی خود می گردند. علت این تغییر فکر می تواند تحصیلات و سفرهای خارج از کشور باشد.

۳) زنان امروزی عربستان به دنبال ایجاد فضای بهتر و بازتر برای فرزندان خود هستند. آن ها حاضرند در بیرون از خانه کار کنند تا این فضا ایجاد شوند.

۴) تشکیل تیم های فوتبال، بسکتبال و والیبال در سال های اخیر حاکی از این است که بصورت روز افزون بر افراد قشر دوم افزوده می شود.

۶: جوانان بی قرار

نکات برداشتی از این بخش:

۱) جوانان عربستان در عصر روز های جمعه به خیابان ها می آیند و با ماشین های تقویت شده خود برای تفریح به خیابان ها می آیند.

۲) در این کشور برای تخلیه حیجانات جوانی فضای مناسبی نیست؛ رشد درصد تخلفات در میان جوانان را شاهد هستیم.

۳) عدم وجود فضاهایی برای تخلیه شورهای جوانی باعث گرایش برخی از جوانان به این سمت تخلفات و جرایم رفته است.

۴) جوانان با مشاهده برخی از تبعیض ها و دو رویی ها از طرف خاندان سلطنتی مشاهده می کنند؛ بی قرار شده اند. آن ها از بزرگتر ها می پرسند چرا وجود سینما در عربستان ممنوع است اما همین فیلم ها را در تلوزیون می توان دید؟

۵) جوانان سوال می پرسند که: چرا باید شاهزاده ها در قصر های بسیار مجلل زندگی کنند در حالی که بیشتر مردم در آرزوی یک خانه کوچک ساده هستند؟

۶) جوانان سوال می پرسند که: چرا برخی از جوانان عربستان با پول های دولتی به دانشگاه های خارجی می روند و در آنجا بصورت مختلط زندگی و تحصیل می کنند اما در کشور عربستان این فضا ممنوع است؟

۷: شاهزادگان

نکات برداشتی از این بخش:

۱) ملک عبدالعزیز، بنیان گذار عربستان، 44 پسر و دختران زیادی داشت. این 44 پسر، خود دارای خانواده هستند که بسیاری از آن ها کثیرالاولاد هستند و الان در جامعه آل سعود شاهد نوادگان و نتیجه هایی زیادی از ملک عبدالعزیز هستیم.

۲) شاهزاده بودن در عربستان یک امتیاز ویژه است اما به این معنا نیست که تمام امکانات رفاهی برای آن ها فراهم است. ملک عبدالله با روی کار آمدنش بسیاری از امکاناتی که تا قبل برای این شاهزادگان به صورت رایگان فراهم بود؛ مثل سرویس های هوایی، مخابرات و ... را به بخش خصوصی سپرد تا مجبور به پرداخت هزینه آن ها نشود.

۳) عموم مردم به خانواده سلطنتی نگاهی منفی دارند و آن ها را بر جامعه بار می دانند.

۴) در میان شاهزادگان، برخلاف آنچه به غلط در ذهن مردم شکل گرفته؛ افراد خوش استعداد که برای آینده عربستان دغدغه مند هستند بسیار وجود دارد.

۵) یکی از شاهزادگان علاقه وافری به فوتبال و ورزش دارد، دیگری تحصیل کرده و استاد دانشگاه است و اشتراک خاصی با شاهزاده قبل ندارد. شاهزاده دیگر فضانوردی می کند. شاهزاده سلطان بن سلمان بوسیله فضانورد آمریکایی به فضا سفر کرد و اولین مسلمانی شد که پا به فضا گذاشت.

۸: مردودی

نکات برداشتی از این بخش:

۱) بی سوادی برای مردم عربستان ننگ نیست و مفهوم پژوهش برای مردم این کشور، مفهومی نو پیدا است. حکومت برای تربیت افراد با تحصیلات عالی به اندازه نیاز و حتی بیشتر از حد نیاز هزینه می کند و هیچ ابایی از خرج پول های نفت در این راه ندارد.

۲) به دانش آموزان می آموزند چگونه حفظ کنند و چگونه اندیشیدن را به آن ها نمی آموزند.

۳) بین دهه های 1980 و 1990 تشکیلات مذهبی از طرف حکومت تمام امور مربوط به آموزش و پرورش را بر عهده داشت. با ورود آمریکا در عربستان برای سرکوب کردن صدام؛ افرادی که تحت تعالیم دیکته شده تشکیلات مذهبی رشد کرده بودند به حکومت و تشکیلات مذهبی حمله کردند و این همان چاهی بود که خود آل سعود برای خود کنده بود. بمب گذاری ها و حملات تروریستی در خاک عربستان رخ داد.

۴) مبارزه با تروریسم در گرو تغییر نظام آموزشی است. به همین جهت ملک عبدالله پس از تصاحب تاج و تخت به تغییر شیوه آموزشی روی آورد. او برای این برنامه بودجه ای معادل 5/2 میلیارد دلار تخصیص داد.

۵) در سال های اخیر نظام آموزشی عربستان تغییراتی کرده که همین تغییرات باعث شده است؛ محافظه کاران آل سعود را متهم به تضعیف اسلام کنند.

۶) این مذهبیون هستند که در آموزش و پرورش دست بالا را دارند و به همین دلیل حصول تغییر بسیار اندک خواهد بود.

۹: طرح ها، موانع و همچنان فقر

نکات برداشتی از این بخش:

۱) از هر10 نفر شاغل 9 نفر غیر سعودی هستند. در بین جوانان عربستان علاقه ای برای پیدا کردن شغلی که توان انجامشان را داردند؛ وجود ندارد بلکه در میان زنان این شور و شوق بیشتر است اما آن ها اجازه کار کردن را ندارند.

۲) جوانان عربستانی به علت این که هیچ گاه فقر شدیدی که اجدادشان چشیده اند را مزه نکرده اند و این که بی کاری در میان آن ها رواج دارد دچار یأس و بی رضایتی از حکومت شده اند. از طرفی مقایسه زندگی خودشان با زندگی پر زرق و برقی که خانواده سلطنتی برای خود درست کرده اند بر این وضعیت اضافه کرده است.

۳) اگر حاکمیت بخواهد اصلاحاتی را ایجاد کند ممکن است نیروهایی آزاد شوند که منجر به تهدید جدی برای آنان شوند اما نبود اصلاحات بصورت بالقوه تهدید بسیار جدی برای آنان است.

۱۰: اخراجی ها

نکات برداشتی از این بخش:

۱) 19 درصد عربستانی ها در فقر مطلق به سر می برند.

۲) باوجود پول نفتی بی اندازه وجود فقر در جامعه سعودی بارز است.

۱۱: قانون شکنان

نکات برداشتی از این بخش:

۱) تروریستانی که روزی به دست خود آل سعود تربیت شده بودند تا خطری برای کشور های دیگر باشند؛ امروز به تهدیدی برای حکومت عربستان شده اند و مهر قانون شکنی بر پیشانی آن ها زده می شود.

۲) علت این که عربستان هدف تروریستان قرار می گیرد این است که در آن جا دو مرکز اصلی مسلمین (مکه و مدینه) وجود دارد و این باعث شده تا تروریست ها مثل الظواهری در مورد آن ها به صراحت سخن بگویند.

۱۲: جانشینی

نکات برداشتی از این بخش:

۱) با توجه به این که فرزندان عبدالعزیز رو به انقراض می روند؛ نوبت پادشاهی به نسل بعدی می رسد، از طرفی خاندان سلطنتی متفرق و پراکنده شده و این پراکندگی تهدید جدی برای آل سعود بشمار می آید.

۲) سلسله پادشاهی از برادری به برادر دیگر می رسد که امروزه شاهد برخلاف این روش هستیم.

۱۳: سناریوهای سعودی

نکات برداشتی از این بخش:

۱) راه کار و سناریو که احتمالا از سوی حکومت در برابر این مشکلات اتخاذ خواهد شد اینچنین است:

1)      یا حکومت آل سعود در های جامعه و اقتصاد را باز میکند تا از شدت رکود کم و به رونق اقتصادی بیافزاید

2)      یا به تعصبات دینی بازگشته و به سرکوب مردم می پردازد.

۲) دولت عربستان بیشتر از همه چیز از مطالبات جوانان سرخورده عربستان هراس دارد که اگر امکان ابراز وجود داشته باشند هر روز بیشتر از روز قبل مطالبات خواهند داشت.

۱۴: مضطرب و بی قرار

نکات برداشتی از این بخش:

۱) مبنای سیاسات خارجی هر کشور حفظ منافع ملی آن کشور است اما در سیاست خارجی عربستان این مبنا وجود ندارد بلکه مبنای آن ها حفظ منافع و بقای سلطنت آل سعود است.

۲)آنچه در سیاست خارجی برای عربستان به شدت خطر ناک است نفوذ ایران در منطقه است.

۳) نفوذ ایران در مرزهای عربستان (عراق و یمن) برای عربستان خطری جدی محسوب می شود

۱۵: بازی آخر

نکات برداشتی از این بخش:

۱) بیشتر متخصصان حوزه عربستان سعودی معتقدند عربستانی که بر پایه حاکمیت آل سعود سنت گرایی متعصابه دینی و درآمد های پروپیمان نفتی استوار است؛ از پایه و اساس با ثبات می ماند.

۲) هرچند در عربستان مشکلات متعددی وجود دارد اما هیچ یک از این مشکلات به تنهایی ویرانگر حکومت آل سعود نیست بلکه تلاقی این مشکلات با همدیگر باعث فروپاشی سلطنت آل سعود خواهد شد.

‏22‏/12‏/2019