بخش یکم:ابن تیمیه و اعتقاد به تشبیه و تجسیم

دیدگاه شیعه: ص ۳۳

ازلیت و قدیم بودن مخصوص خدای تعالیٰ است و هر چه غیر اوست حادث است او واحد است و جسم ندارد،مکان هم ندارد او پاک و منزه است که صفات مخلوق را داشته باشد.

دیدگاه دیگران: ۳۴

اشاعر: تنها خداوند قدیم نیست، قدما به همراه خدای تعالی بسیارند، همانند قدرت و علم

حشویه و مشبهه: خداوند جسم است؛ دارای ابعاد سه گانه است.

کرامیه:خداوند در جهت بالا است. ص ۳۵

اندیشه ابن تیمیه درباره خدا: ص ۴۷

تاویل نکوهیده و باطل است و حمل صفات بر معنای ذاهری هیچ محذوری ندارد. و معانی آیات بر ظاهر حمل شود.

دیدگاه علمای بزرگ گذشته و متاخر: ص ۵۱

تفسیر ابن تیمیه از مذهب سلف را باطل می دانند.

حقیقت و مجاز نزد ابن تیمیه: ص ۶۷

در قرآن مطلبی نیست که هیچ کس آن را نفهمد و الفاط و کلمات می بایست بر معنای ظاهریشان حمل شوند. وجود مجاز در زبان عربی را نکار می کند؛ تقسیم الفاظ به حقیقت و مجاز بعد از قرن سوم بوده است و هیچ یک از صحابه و تا بعان و یا امامان و پیشوایان معروف در علم مانند مالک ثوری ابوحنیفه و شافعی چنین تقسیمی را ذکر نکرده اند. نخستین کسی که لفظ مجاز را به کار برده است مطابق آنثه معروف است ابوعبیده معمر بن مثنی بوده است. تقسیم لفظ به حقیقت و مجاز از تقسیمات جدید و ابتکاری است که سلف و پیشینیان سخنی از آن به میان نیاورده اند. هر کسی که تفکیک نهد در واقع بدعت گذار در شریعت است و مخالف علقل سخن می راند.

این دیدگاه را تمامی زبانشناسان و دانشمندان زبان عربی باطل می دانند.

دیدگاه ابن تیمیه در تجسیم: ص ۷۵

بخاطر اعتقاد به تجسیم زندانی شد.

ابن تیمیه می گوید: پیامبر(ص) خداوند را دید که دستش را بین دو کتف ایشان گذارده است....

برای خدا جهت و جسمیت قائل بود.

ابن بطوطه می نویسد....... خداوند به آسمان دنیا نزول می کند مانند نزول من، آنگاه یک پله از منبر پایین آمد.

نسبت دادن مکان و جهت به خدای متعال: ص ۷۹

۱: نسبت دادن مکان و جهت به خدای متعال: ممکن است که چیزی جسم نباشد اما جهت دار باشد

۲: پندار او درقیام حوادث به خدای متعال: بله، این نظر ما است و شرع و عقل نیز چنین حکم می کنند، چه کسی از دلف منکر این معنا بوده؟ اعتقاد به این نظر برای تمام فرقه ها لازم و ضروری است.

۳: پندار او در کلام خدای متعال باصوت و حرف: صوت او همانند صوت بندگان نیست نه مثل صوت قاری و نه غیر او زیرا خدای متعال مثل و همانندی ندارد نه در ذات نه در صفات و نه در افعالش. علم ، قدرت و حیات او نیز مانند علم و قدرت و حیات مخلوقاتش نیست،کلام خدا شباهتی به مخلوق ندارد همچنین معانی خدا شباهتی ندارد. همان طور که حروف و صوت پروردگار نیز مانند صوت و حروف بندگان نیست..... قرآن کلام خداوند و غیر مخلوق است...

۴: سخن او در مسئله جسم داشتن خداوند: .....کسی از سلف در حق خداوند نه از نظر نفی و نه از نظر اثبات ذکر نکرده.... بنا بر این کسی که جسم بودن خدای متعال را انکار کند مخالف قرآن، سنت، اجماع صحآبه و تابعان و اجماع اهل بیت سخن گفته است. از این رو هیچ کس حق نفی جسمیت از خدای متعال را ندارد.....همچنین اثبات آن برای خدا نیز بدعت است چون کسی از سلف اینگونه نگفته است.۔۔۔ به سمت جسمیت میل دارد.

ابن تیمیه و حدیث نزول: ۔۔۔۔۔۔۔این سخن صحیح نیست جز بر مبنا و بدعتی که جهمیه بنا نهاده و گفتند که: خداوند حرکت نمی کند و حوادث در او حلول نمی کنند و به این ترتیب استواء خدا بر عرش را بعد از آن که بر آن استوء نداشت، منکر شدند و هم چنین «آمدن» خدا در روز قیامت و موارد دیگر را انکار کردند.... ص ۱۲۰

اعتقاد به حوادثی که ابتدا ندارد: او به ازلیت نوع عالم اعتقاد دارد؛.... حدوث هر یک از اعیان مستلزم حدوث نوع که همیشگی و پیوسته است نیست..... هر حکمی که بر افراد صادق است لزوماً بر مجموع و کل صادق نیست..... بلکه ممکن است فرد فرد کل و مجموع ازلی نباشد ولی خود مجموع و کل ازلی باشد...

بخش دوم:ابن تیمیه و باورهای دیگر: ص ۱۲۹

رؤیت خدا:  بر اساس توتر احادیث و اجماع سلف رؤیت و مشاهده حسی خداوند در آخرت و نفی آن در این دنیا ممکن است ولی اختلاف در آن است که آیا پیامبر، خدا را رؤیت کرد یا نه.

خلق قرآن:

اعمال بندگان، عصمت،، منظور از عصمت چیست، تقیه، شفاعت، زیارت قبور

بخش سوم: امامت و خلافت از نظر ابن تیمیه

خلافت ابوبکر و افضلیت او

خلافت عمر و افضلیت او

خلافت عثمان و افضلیت او

بخش چهارم: ابن تیمیه وامامت امیر المؤمنین علی ابن ابی طالب علیهما السلام

دیدگاهی از روی کینه و دشمنی

اسلام و جهاد امیر

ناتوانی رافضه از اثبات ایمان علی

علی و کافران و منافقان

علی شجاع ترین مردم نیست

تکذیب مبارزات جنگی امیر

دانش و معارف امیر

تکذیب تمامی دلایل از کتاب و سنت

منقبت ها و فضیلت های امیر در قرآن و سنت

فضیلت هایی که ابن تیمیه تکذیب می کند

ابن تیمیه و خلافت امیر

جهاد و جنگ علی در دوران خلافت

دروغ بستن به امیر

بخش پنجم: ابن تیمیه و فاطمه زهرا و امامان اهل بیت

فصل یکم: نگاهی به فضایل حضرت فاطمه زهرا

فصل دوم: نگاهی به فضایل امام حسن و امام حسین

فصل سوم: تکذیب فضیلت های اهل بیت

فصل چهارم: درباره سایر امامان شیعه

فصل پنجم: امام دوازدهم مهدی منتظر

فصل ششم: دوازده امام شیعه

بخش ششم: دیدگاه ابن تیمیه در باورها، فضیلت ها و شرح حال خاندان بنی هاشم، شیعیان نخستین از اصحاب پیامبر و امامان

.......

بخش هفتم:ابن تیمیه و شیعیان اهل بیت

بی انصافی ها و اتهامات ابن تیمیه

بخش هشتم: ابن تیمیه و ستایش دشمنان علی و اهل بیت و دفاع از آنان

..........

بخش نهم: ابن تیمیه و شیوه های کاربری در منهاج السنة

.........

بخش دهم: ابن تیمیه و موضع گیری دانشمندان نسبت به او

 

‏31‏/12‏/19