جریان شناسی فرق و مذاهب و تحلیل علمی

۲۱ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

اطلس وهابیت و جریان‌های تکفیری+دانلود

نویسندگان: محمدصادق احمدی، سید محمدرضا حسن‌زاده طباطبایی، محسن گلپایگانی، احسان علی رضی، مصطفی حقانی فضل، یاسر شریعتی، مرتضی حسنی نسب، دانیال نعیمی، سید محمدجواد سیادتی
اطلس وهابیت و جریان‌های تکفیری
• اطلس وهابیت و جریان‌های تکفیری
المرکز الاسلامی، چاپ اول، قم، 4 جلد
شرح پدیدآور: اطلس وهابیت و جریان‌های تکفیری/ به اهتمام: سید محسن موسوی/ المرکز الإسلامی ۲۰۱۷-۲۰۱۸.
به اهتمام: سید محسن موسوی اصفهانی
قطع: رحلى کوچک
نوع جلد: شومیز
یادداشت:
اطلس وهابیت و جریان‌های تکفیری (۱): عربستان سعودی- بخش اول: دانشگاه‌ها، مراکز علمی و جریان‌های اعتقادی.
 ۱دانلود جلد 
اطلس وهابیت و جریان‌های تکفیری (۲): رسانه‌ها، مطبوعات و تبلیغات دینی وهابیت
پیوست الف) شاهزادگان و خاندان آل سعود
پیوست ب) سکولاریسم و عربستان
اطلس وهابیت و جریان‌های تکفیری (۳): آسیا قفقاز، آسیای میانه، پاکستان، هند، بنگلادش، اردن
دانلود جلد۳
اطلس وهابیت و جریان‌های تکفیری (۴): آفریقا، مصر، الجزایر، تونس، نیجریه و سودان
دانلود جلد۴
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید لیاقت علی کاظمی

گزارش کتاب: صحیح البخاری

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِیمِ
گزارش کتاب « اَلْجامعُ الْمُسْنَد الصّحیح الْمُخْتَصَر مِنْ اُمور رَسول اللّه(ص) وَ سُنَنه و اَیّامِه؛ معروف به صحیح البخاری»
نویسنده: محمد بن اسماعیل بخاری
نکات برداشتی از صحیح البخاری[استفاده از تلخیص استاد مجتبیٰ محیطی زید عزه]

۱.        خشن بودن عمر و گریه کردن ابوبکر: معمولا روایات اهل سنت عمر را خشن و ابوبکر را اهل گریه معرفی می کنند و گویا این یک نوع همپوشانی بوده است برای کسب قدرت.
۲.         جهالت  عمومی عصر پیامبر(ص): آن چه از کتاب صحیح بخاری استفاده می شود این که مردم عصر پیامبر بسیار جاهل بوده اند و این مطلب از گزارش ها و روایات هایی که افراد  خبر داده اند استفاده می شود. زیرا هیچ یک از اصحاب سوال علمی از پیامبر نمی پرسیدند و بیشترین روایتی که از پیامبر نقل کرده اند در رابطه با کارهای عمومی و زندگی ظاهری پیامبر بوده است. در این که پیامبر چگونه دستشویی، غسل، حج، برخوردهای معمولی و معاشرت ها با دیگران است. بنابراین چون اصحاب جاهل بودند سوال نمی پرسیدند بلکه ظاهر زندگی پیامبر را روایت می کردند و یا منتظر بودند تا یک اعرابی از جایی بیاید و سوالی بپرسد و آنان پاسخ پیامبر را دریافت کنند. اما مطالبی هم هست که خود پیامبر آغاز به سخن کرده است بدون اینکه سوال شود و آن مطالبی مربوط به آخرت و مسائل اخلاقی است. آن چه در این کتاب مشاهده نمی شود مسائل علمی است. و مظلومیت پیامبر نیز بسیار روشن است زیرا پیامبری که عالم محض است با چنین انسان هایی در رفت و آمد است
.
............متن بعدی را در ادامه مطلب دنبال کنید 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید لیاقت علی کاظمی

گزارش کتاب: الفتوى الحمویة الکبرى

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِیمِ
گزارش کتاب: الفتوى الحمویة الکبرى
پدید آور: تقی الدین احمد بن تیمیه
تحقیق: محمد فواد
ناشر: دار فجر للتراث

الفتوى الحمویة الکبرى کتابی است که در آن بحث ایمان توسط ابن تیمیه مطرح شده است. برخی از مردم حما از شام ، نامه ای به ابن تیمیه در سال 698 هجری فرستادند و از او خواستند که خصوصیاتی که خداوند خود را در آیه رحمان در عرش گفته را توصیف کند ، و مانند آن.
در مورد متکلمین می گوید که آنها که می گویند که : خدا در آسمان نیست و بر عرش نیست و بذاته به هیچ جای مکان نیست اینها حرفهای مفت است و ساخته و پرداخته آنها است. و از پیامبر(ص) بر خلاف این ثابت است.
...........متن بعدی را در ادامه مطلب دنبال کنید 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید لیاقت علی کاظمی

گزارش مقاله: بررسی ریشه های تاریخی ناصبی گری

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِیمِ
گزارش مقاله: بررسی ریشه های تاریخی ناصبی گری
نویسنده:کوثری، احمد؛
پژوهش نامه نقد وهابیت؛ سراج منیر:زمستان 1393 - شماره 16 ISC (28 صفحه - از 89 تا 116)
چکیده: ناصبی یعنی کسی که با امام علی ع و فرزندانش عداوت دارد و به عنوان یک جریان در دعواهای صدر اسلام بین طرفداران امام علی(ع) و مخالفان وی به وجود آمد. نمود این جریان را در جنگ‌های جمل و صفین به خوبی می‌توان مشاهده کرد، اما تثبیت و رسمیت آن را باید مربوط به دوران حکومت امویان با خلافت معاویة بن ابوسفیان دانست، آنجایی که وی سب و لعن امیرمؤمنان ع را که عملی زشت و شرم‌آور بود، به وسیله دستوری دولتی، علنی و بر منابر باب کرد؛ و این آغاز راهی شد برای عزل و دور نگه داشتن اهل‌بیت علیهم السلام از مرجعیت علمی و دینی جامعه و تشکیل گروه‌های افراطی و تکفیری در بین مسلمانان. در مقاله حاضر به بررسی ریشه‌های تاریخی ناصبی‌گری و برخی پیامدهای آن پرداخته می‌شود.
...........متن بعدی را در ادامه مطلب دنبال کنید 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید لیاقت علی کاظمی

تلخیص دو فصل اول از کتاب: شناخت وهابیت

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِیمِ
تلخیص دو فصل اول از کتاب: شناخت وهابیت
نقد و بررسی تفصیلی پیشینه، عملکردها و باورها
نویسنده: نجم الدین طبسی
تهیه و تنظیم:حسن بلقان آبادی۔محمد محسن طبسی
فصل اول: پیشینه فکری و رفتاری وهابیت در قرون نخستین اسلامی.

۱: پیشینه فکری وهابیت که از توسل و تبرک و زیارت قبور منع می کنند بر می گرده به زمان بنی امیه و در راس آنھا به زمان معاویه و سپس مروان بن حکم اموی  و بعد حجاج بن یوسف سقفی که قبر پیامبر را جز یک مشت سنگ نمی پندارند.(ص۲۸)............متن بعدی را در ادامه مطلب دنبال کنید 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید لیاقت علی کاظمی

گزارش کتاب: زیارة القبور والاستنجاد بالمقبور

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِیمِ
گزارش کتاب: زیارة القبور والاستنجاد بالمقبور
مولف: ابن تیمیه، احمد
ناشر: دار الصحابه للتراث بطنطا سنة ۱۴۱۲ھ
مشخصات ظاهری: چاپ اول، 1992 میلادی، 58 صفحه
نکته: این رساله جزء هیفدهم از مجموع فتاوای  ابن تیمیه از صفحه ۶۴ تا ۱۰۵ است که یک کسی از ابن تیمیه سوال می کند و ازش جواب سوال خودش را می خواهد؛ اما مشخص نشده که سوال کننده کی و از کجا بوده؛ بعد از مطرح کردن سوال که فکر کنم در آن زمان از این قبیل سوالات زیاد می پرسیدند جواب آن سوال را ابن تیمیه بر اساس و روش خودش توضیح می دهد و شواهد از قرآن و روایات می آورد و بر اساس روش خودش در جواب دادن مغالطه می کند و آیات روشن که یک معنی واضح و ساده می دهد را بجای غیر موضوع له استفاده می کند مثل«فاذا فرغت فانصب، و الیٰ ربک فرغب» را برای نهی از توجه به غیر الله استفاده می کند.

از ابن تیمیه سوال می شود که در این سوال چندین سوال دیگر هم گنجاند شده است:............متن بعدی را در ادامه مطلب دنبال کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید لیاقت علی کاظمی

گزارش کتاب: قاعدة جلیلة فی التوسل والوسیلة

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِیمِ
گزارش کتاب: قاعدة جلیلة فی التوسل والوسیلة
مؤلف: ابن تیمیه، احمد
تحقیق: عبد القادر الارناؤوط
ناشر: فهرسة مکتبة الملک فهد الوطنیه اثناء النشر
مشخصات ظاهری: 248 صفحه، 2008 میلادی.
در این کتاب با نظر ابن تیمیه در مورد توسل آشنا خواهیم شد.
در آغاز کتاب آیه و ابتغوا إلیه الوسیله را ذکر می کند و مقصود از وسیله را اینگونه بیان می کند: توسل به ایمان به رسول الله و تبعیت کردن از او به سوی خدا ( مقصود از وسیله این است که به ایمان به پیامبر متوسل شویم نه به ذات و جاه پیامبر).
در ادامه به بیان این مسئله می پردازد که پیامبر اسلام صاحب شفاعت کبری است. شفاعت پیامبر به اجماع مسلمین برای دین و دنیای افرادی که به او ایمان دارند نافع است اما شفاعت او برای کفار نفعی ندارد
.
...........متن بعدی را در ادامه مطلب دنبال کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید لیاقت علی کاظمی

گزارش کتاب: اصول کافی

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِیمِ
گزارش کتاب: اصول کافی
نویسنده: محمد بن یعقوب کلینی
موضوع:  احادیث اعتقادی شیعه، زندگی امامان
زبان:عربی

محمد بن یعقوب کلینی دوران نواب اربعه و بخشى از زمان امام حسن عسکری علیه السلام را درک کرده است.، به جهت نزدیکى زمانى با نویسندگان اصول، توانسته روایاتى را با واسطه هاى کمتر نقل کند؛ از همین رو بخشى از روایات کافى با سه واسطه نقل شده است.با مطالعه مقدمه کافی روشن می ‌شود که مرحوم کلینی این کتاب را به تقاضای یکی از دوستان و مریدان خود که احتمالا محمد بن احمد بن عبدالله بن قضاعه صفوانی یا محمد بن ابراهیم نعمانی بوده، نوشته است. او از شیخ کلینی درخواست می ‌کند با نوشتن کتاب جامع مذهبی خود گامی در جهت رفع نابسامانی ‌های موجود بردارد. آنجا که گوید: «وقلت انک تحب ان یکون عندک کتاب کاف یجمع فیه علم الدین»، گفتی که مایلی نزدت کتابی باشد که با جامعیت در علوم دین، کافی باشد.......متن بعدی را در ادامه مطلب دنبال کنید 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید لیاقت علی کاظمی

تقریر دروس استاد فرمانیان زید عزه و اطال الله عمره الشریف/ مهر، آبان، آذر ۹۸

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِیمِ

شناخت جریان ها : (1)وهابیت (2)  دیوبندیه (3) اخوان مسلمین (4) سلفیه جهادی (5) سلفیه  زیدیه (6)سلفیه  شیعه   

ابن تیمیه   > حنبلی  > اصحاب  حدیثی ضد صوفیه و ضد مذاهب کلامی  

اسلام (1) اعتقادات (2) احکام (3) اخلاق

مذاهب کلامی:............متن بعدی را در ادامه مطلب دنبال کنید 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید لیاقت علی کاظمی

گزارش مقاله «نقش احمد بن حنبل در تعدیل مذهب اهل سنت»

بسم اللّه الرحمن الرحیم
گزارش
مقاله «نقش احمد بن حنبل در تعدیل مذهب اهل سنت»

نویسنده: رسول جعفریان
فصلنامه هفت آسمان، شماره 5

قبل از دوران احمد بن حنبل ما مشاهده می کنیم که اهل سنت متشتط بودند طرز تفکر شان عثمانیه بوده حتی امام علی را هم بعنوان خلیفه چهارم قبول نداشتند اما احمد بن حنبل برای تعدیل بخشیدن تفکر آنها کار بسزای انجام داد و اهل سنت را معتدل تر کرد و خلافت امیر المؤمنین(ع) را رسمی تر کرد مسئله تربیع را جان بخشید و اهل سنت امروزی ممنون تفکر احمد بن حنبل هستند که ایشان اهل سنت را از تنگنه بنی امیه و عثمانیه خارج و به یک حد نزدیک به سنت کرده.......متن بعدی را در ادامه مطلب دنبال کنید 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سید لیاقت علی کاظمی